söndag, oktober 18, 2015

Axa, Norge, vila


Bär stolt mitt nya pannband från AXA. Känns mycket bra att få representera dom. Överlag så känns det mycket bra med allt nytt inför säsongen. Som en liten nystart och en nytändning. Nu tränar jag för min egen skull och jag slipper fjäska omkring för att försöka få chansen att bli uttagen till tävlingar och sådär. 

Idag vaknade vi upp i Falun. Första natten på ett tag. Skönt ibland att landa hemma. Nu är vi på väg till Mora och sedan fortsätter färden tillbaka till Oslo. Ingen rast och ingen ro. Men det är skoj. Imorgon är det träningsdags igen och min skoningslösa "Norge-coach" Martin Johansson har väl kokat ihop några "dödspass" igen. Det behöver den här trötta gubbkroppen!

lördag, oktober 17, 2015

Vilohelg

Tjo. 

Skönt som skräcken med vilohelg alltså. Sovmorgon och inga måsten. Befinner mig i Mora för tillfället, senare ska vi på ett födelsedagskalas i Gävle, jag drog nitlotten att få köra. Imorgon kväll drar vi åter till Oslo igen. 

Efter Oslo så har jag två vidare saker på gång för att ytterligare förlänga min "roadtrip" som mer eller mindre pågått sedan slutet av augusti. Det är väl så roligt! 

Kroppen är rätt trött och sliten, så jag känner att det är välbehövligt att bara ta det lugnt idag och imorgon. 

fredag, oktober 16, 2015

Tre timmar klassiskt - 24 h senaste sju dagar


Soligt mest hela passet, men jag var in i dimman en sväng också.

Sjunde träningsdagen i rad idag. Till en början kände jag mig faktiskt rätt pigg, men efter drygt halva passet så började jag känna mig tom på energi. Jag skulle ju nämligen försöka spela cool och köra med vatten idag, det var tufft i denna terrängen med Elpex-fyror och förhållandevis kallt. Men jag höll mig ifrån att ta någon nödraket och med cirka 30 minuter kvar av passet blev jag lite piggare igen och matade då enbart stakning i AII-intensitet, men i AI-puls. 

Dunkade iväg direkt från lägenheten, upp till Maridalen via gamla Maridalsveien, upp till tågstationen i Movatn, runt Dausjøen, upp till hållplatsen i Maridalen igen och sedan tillbaka. Under ruttens gång så körde jag tio stycken fartökningar på cirka 20 sekunder, försökte hitta bra träff i stakningen, fungerade faktiskt rätt bra då och då. 

De senaste sju dagarna har jag alltså tränat, har på dessa tio träningspass fått ihop en del fina siffror:

24,20 timmar
363 kilometer
6825 höjdmeter

Avslutade sedan denna träningsdag när jag kom hem med att köra fem minuter stabilitetsstyrka, brände fint i magen vill jag lova!

Fina dagar måste jag säga. Nu väntar två dagars vila, där jag bland annat följer med Jessica hem till Sverige över helgen. Ska bli skönt med vila!



Tågstationen i Movatn 

Frös om öronen som ett djur, så var tvungen att åka med buffen uppdragen under hela passet.

Sovmorgon


Tog en sovmorgon idag, var välbehövligt. Nu äter jag frukost och laddar för dagens enda träningspass. Kommer vila två dagar efter detta, blir skönt! 

torsdag, oktober 15, 2015

3,30 h crosspass


Blev inga bilder under passet idag. Jag försöker snarare att fokusera på träningen, istället för att ta bilder som vissa gör.. 

I förmiddags rullade jag och Martin Johansson iväg på våra Elpex-treor, två kilometer utför till en början, med en temperatur under nollan, det var rätt friskt vill jag lova. Vi började med en tur fram och tillbaka längs Sørkedalsveien, det tog cirka en 1,20 h och vi körde fem stycken fartökningar, allt enbart stakning. Sedan tog vi oss upp till Holmenkollen och lite till, här började vi använda benen. Lite ovant till en början, men efter en stund så kom jag ihåg hur man gjorde och kunde således sluta åka passgång. 

Efter två timmar klassisk åkning, 520 höjdmeter och drygt 30 kilometer så bytte vi till skateutrustning och gav oss av uppåt. Vi körde en massa fina, långa stigningar omkring bostadsområdena i Holmenkollen, åkte upp till Tryvann och avslutade med två varv på rullskidbanan. Precis när vi var klara där så mötte vi en dåre som körde taxi i fel åkritning på rullskidbanan, det gick bra denna gången, men det hade kunnat gått illa. Martin blev förbannad och stannade honom, det enda svaret han fick var: "jag såg inga skyltar att man inte fick åka här". Fin kille..

Totalt åkte vi 3,30 timmar, 54 kilometer och plockade 1135 höjdmeter. Ett fint pass i grymt sällskap. Efter träningen så bjöd Martin på lunch och fortsatt trevligt sällskap! 


Överpeppad kille innan träningen!

Morgonen gryr


Jahapp, då är det morgon redan. Bara att slita sig upp och dra iväg för ett nytt träningspass. Idag har vi "bara" ett pass på schemat, dock ett lite längre crosspass än igår. Kallt som skräcken ute (strax under nollan), kämpa Adam!

onsdag, oktober 14, 2015

Fin träningsdag och positiv som få


Det blev en heldag med "Marren" idag! Trevligt värre det. Det är faktiskt en jävla fördel för mig att ha möjligheten att träna med honom, dels så blir det alltid bra pass och sen så märker man att han verkligen tänker till när det kommer till träningen och allt runt omkring den. Hade jag inte tränat med honom så hade jag aldrig klarat av att köra såhär pass seriöst, då hade jag sovit alldeles för länge och sedan "stresstvingat" mig ut på något halvhårt blandpass. Jag funkar som bäst när jag tränar ihop med seriöst folk. Dessa dagar så har jag i princip levt som en elitskidåkare 24/7, tänk om jag alltid hade gjort det, då hade jag säkert kunnat bli en sådan också. Men man kan inte få allt här i livet.

Dagens andra pass då?! Det blev 1,30 timmar skate. Vi hade dessutom äran att få med oss Kjetil Dammen denna gång. Vi åkte från Martin upp till rullskidbanan i Holmenkollen (drygt två kilometer och strax över tio minuter dit, perfekt avstånd) där vi snurrade resterande del av passet, innan vi avslutade med att rulla tillbaka hem till honom. Återigen måste jag berömma denna rullskidbana som är oerhört bra, speciellt med den grymma kuperingen den bjuder på. Att åka skate på den är fan tufft alltså, backarna är som väggar och till skillnad från klassiskt så har du inga spärrar du kan hänga på när du ska ta dig uppför. 

Under passets gång så dunkade vi till med fem stycken impulser också. Jag börjar bli lite trött i kroppen, det är inte så konstigt, dels är jag inte van med att träna så här pass hårt och sedan så blir det lite tuffare pass hela tiden. Men jag tror det är bra att under begränsade perioder träna på hårt och bli lite sliten, för att få utveckling. Så man inte bara nöter på i samma hjulspår.

Tack för idag, hörs imorgon!


E-cigaretter


Tjenare allihopa.

Jag blev kontaktad av Nicklas på ecigarettshopen.se, han ville nå ut med lite information till er läsare.


Som vi alla vet så är rökning något väldigt farligt och något som orsakar många många dödsfall, cancerfall, lungrelaterade sjukdomar, hjärt- och kärl-sjukdomar, med mera. Det finns nu ett alternativ till cigaretter och det är så kallade "E-cigaretter", detta är något som enligt en studio tidningen Metro skriver om 95% mindre skadligt än de vanliga cigaretterna. Så det vore ju lämpligt nu att alla läsare som röker såhär i oktober när samtidigt kampen mot bröstcancer pågår, att även ni ska göra ett val och börja röka e-cigaretter istället och på så vis minimera riskerna för allvarliga sjukdomar. Här kan man trappa ner nikotin-innehållet successivt, tills man tids nog slutar använda sig av nikotin helt! 

Enligt en brittisk studie så skulle man kunna rädda cirka 75 000 liv om året ifall alla bytte ut vanliga cigaretter mot e-cigaretter. Det är inte fy skam. 

E-cigaretten är en sorts variant av cigaretten, men istället för rök så får man en sorts ånga med hjälp av ett batteri, vilket gör att det inte heller sprids samma dåliga lukt till personer runt om och det minskar ju även riskerna till passiv rökning rejält! Andra fördelar är att man inte andas in tjära eller kemikalier, vilket då enligt en studie som det engelska hälsoministeriet gjort pekar på att detta är 95% mindre skadligt än tobak. Det finns en hel uppsjö av olika smaker; allt ifrån jordgubb, menthol, exotiska smaker och även vanliga tobakssmaker. Dessa smaker som man kallar e-juicen fylls på in i e-ciggen, därefter trycker man på en knapp som aktiverar denna e-vätska, som blir varm och sedan går det att röka i sig det mycket mindre farliga innehållet. 

Du får ej heller gula tänder, illaluktande kläder eller dålig andedräkt, vilket man lätt får när man röker vanliga tobaks-cigaretter. Och som jag nämnde så stör inte alls denna röken på samma sätt övriga personer runt om. 

E-cigaretten är väldigt populär i England, det visar sig att så många som 2,6 miljoner engelsmän använder sig av den. Det kommer troligen också bli utskrivet till rökare i just England för de som vill sluta röka vanliga cigaretter, vilket är väldigt bra kan jag tycka. Detta hoppas man på att ska kunna ske så tidigt som 2016. E-cigaretter är enligt PHE (Population Health and Environment) det populäraste sättet att försöka sluta röka på.

Så varför vänta på att sluta röka, speciellt nu när detta alternativet finns, passa på redan idag och ta steget in i en hälsosammare och mer aktiv livsstil. Ni kommer på bara några dagar känna att ni får mer ork och "flås". Ni kommer må mycket bättre på i princip alla sätt, känna er piggare och mer livssugna. Att röka cigaretter är inte coolt, bara skadligt, dumt och väldigt farligt. Ni skadar även omgivningen med röken och ni som kastar fimpen på marken eller i naturen förstör även den då en inte bryts ner.




Tre timmar crosspass


Dagen började med ett tre timmar långt crosspass. Först så stakade vi i två timmar från Bogstad så körde vi återigen nya vägar för min del mot Bærum och sista biten var längs med Sørkedalsveien. Under ruttens gång så körde vi fem stycken fartökningar för att försöka hitta träffen i stakningen mer. 

Efter stakningen så bytte vi snabbt om till löpskor och gav oss ut på en timme lugnare löpning. Där sprang vi en tur bort till Wyllerløypa (en rätt fin slalombacke i Sørkedalen). Knäet kändes jävligt ont till en början, men mot slutet så försvann det nästan helt, konstigt nog. 

En fin tur blev det. Kände mig rätt så pigg hela tiden och vi hade kanonfint väder med solsken hela passet, king det!

Steen flyttar in


Tar nu mitt pick och pack och flyttar in till "Marren" över dagen. Blir smidigast så när vi ska köra två pass. Det är nämligen ett jävla meck att ta sig från Holmenkollen och tillbaka ner hit. Att hitta en parkeringsplats är om möjligt än värre, retar upp mig till gallfeber varenda gång. Tänkte bespara mig det idag.