söndag, maj 16, 2010

Snart dags.


Såhär fin var solnedgången vid Kolgården igår kväll.

Hej allihopa.

Idag har det inte hänt speciellt mycket för mig, jag har varit ute på en långpromenad med Stella bara. Gårdagens grillning, med efterföljande trevligt umgänge på stadens lokaler gjorde nog sitt till dagens sega kropp. Nu måste jag se till att äta, sen ska jag packa och planera inför plantsättningen som börjar imorgon. Vika, 2 mil utanför Falun mot Hedemora blir första anhalt. Ett mindre hygge, med 3 500 plantor. 

Träningen under mina plantveckor kommer av förklarliga skäl bli mindre än vad den bör. Kortare och mer intensiva pass är det som jag kommer rikta in mig på. Men samtidigt så får jag en del lågintensiv träning av att gå runt på skogshyggen hela dagarna, så förhoppningsvis blir det bra.

lördag, maj 15, 2010

Grillning







Hej.

Jobbat, finväder och vilodag. Vad passar väl inte bättre än en grillning i "kolgårn"?! Hoppas nu bara att detta grymma väder håller i sig!

Vi hörs!

Kanonväder!



Hej hej.

Vilket kanonväder vi bjuds på idag, det är ju nästan Mallis-klass på det! Just nu är jag på Lugnets Camping, ska städa den. Första jobbet sedan jag kom hem från Mallorca.

Får se om jag tränar nåt idag, är ganska seg i benen.

På måndag börjar plantsättningen också. Första hygget är i Vika, det kommer bli ett rejält slitgöra. Dock så är det bra träning!

Nu ska jag städa vidare, hörs senare!

fredag, maj 14, 2010

Full fart i RaceRoom





Mina matsponsorer DalaWärdshus har just nu en trevlig stund med våra STCC-simulatorer. Kul att kunna glädja de få sponsorer man har! En win-win-situation helt enkelt.

Location:Lugnetvägen,,Sverige

Spöregn, spöregn hela da'n!

Hej hej.

Mötet i förmiddags kan förhoppningsvis komma att leda till en intressant överenskommelse. Efter mötet åkte jag till Dala Wärdshus för en god lunch. 

Väl hemma igen så var det dags att byta om inför dagens träning, stark-Jimmie Johnsson och jag hade bestämt att vi skulle springa ett distanspass på cirka två timmar. 13,00 så satte jag kurs mot Jimme, mötte upp honom och därefter sprang vi följande vända: upp på båda Jungfrubergets toppar, över mot Lugnetskogarna, mot Skuggarvet, Björnmyra, upp baksidan mot toppen av lugnets milbana (305,9) och därefter närmaste vägen hem via Jungfruberget. Jimmie var stark som vanligt, medan jag var lite segare och hade bra nog mycket högre puls än honom. Det var blött satan passet igenom, till en början försökte vi hoppa över vattenpölarna, men ju längre in i passet vi kom, desto större blev dem. Till slut så struntade vi i att undvika dem och bara sprang rätt igenom, vissa pölar hoppade jag jämfota rätt ner i. Att hoppa jämfota i en 3-4 decimeter djup vattenpöl är inget jag rekommenderar, det skvätter upp ganska mycket vatten över i princip hela kroppen. Men men, det var ju ganska kul i alla fall.

Passade på att ta några bilder också:


Tv/radio-tornet på Jungfruberget


Jimpa ska hela tiden dricka ut sitt fina vätskebälte.


Toppen av Jungfruberget, 50 meter till höger om bilden ligger TV/radio-tornet  


Gubbfet, juniorpuls och grisstum men med ett fint vätskebälte i alla fall.


Andra toppen och andra drickastoppet efter 1,35 timmar, på toppen av Lugnet, 305,9. Samma topp som fin-Öijer är på denna bild.


Blev tvungen att kasta ifrån mig barlasten sista biten, en genomblöt jacka och ett åtråvärt vätskebälte. Kanske just DU har turen att hitta dessa i Lugnetterrängen?!



Nu kör vi!

Passdata:

2,09,21 timmar
151 medelpuls
175 maxpuls
795 höjdmeter
1796 kilokalorier
     

Möte



Grådassigt och regntugnt skitväder ute, vad passar då inte bättre än ett intressant möte i FaluKuriren arena?!

I eftermiddag blir det troligen ett löppass och ikväll ska jag hålla en rolig aktivitet åt mina sponsorer.

torsdag, maj 13, 2010

Bilpriser


Snubblade över en intressant sida häromdagen, bilpriser.se heter den. På bil priser så kan man värdera sin och även andra bilar, av alla märken och modeller. Sidan tar temperaturen på bilmarknaden, erbjuder både privatpersoner och företag korrekta, trovärdiga och dagsfärska fordonsvärderingar. 

Sidan är lättöverskådlig, väl fungerande och intrycket är väldigt seriöst, jag kan rekommendera er att testa sidan, den ska passa alla som vill ha koll på priser, bilvärderingar eller bara är nyfikna. Eftersom att sidan har haft över 40 miljoner bilvärderingar sedan den startade (2006), så gör det dem till nummer ett bland bilvärderingssidor, och därför kan med stor säkerhet säga att det är en bra sida. Trots att jag själv aldrig använt tjänsten, men det skulle jag troligen göra om det blev aktuellt med ett nytt bilinköp. 

Bland deras tjänster finns bland annat jämförelser på (förutom bilvärdering): bilförsäkringar, billån, däck och fälgar, bildelar och så vidare. Det bästa med sidan är att den är helt kostnadsfri för oss konsumenter, det enda man behöver göra är att registrera sig som användare och sedan är det bara att börja värdera och jämföra priser.

Så surfa in på bilprisers hemsida, ni kommer inte bli besvikna. Framförallt då tjänsten inte kostar er något.

1,40 timmar löpning.

Hejsan.

Då jag tränade (läs; körde test) så pass tidigt idag, så bestämde jag mig för att köra ytterligare en träning idag. Med tanke på vädret: spöregn(!), så fick det bli ett lugnt löppass. Det spöregnade hela passet, så mot slutet började jag frysa, så jag fick öka tempot en aning, då blev det bättre. Rutten blev Jungfruberget och Lugnet, kändes faktiskt rätt bra i benen trots all cykling den senaste veckan!

Passdata:

1,39,15 timmar
145 medelpuls
168 maxpuls
500 höjdmeter
1286 kilokalorier

Fjärde gången gillt; Tynell-test


Uppvärmningsdags.


Ett av dagens tre test-redskap.


Blodprovsvagnen.


Återhämtning.


Patrik Karlsson har här fem minuter kvar till sin sista treminutersintervall på stakergometern.

Hej hej.

Det fjärde och sista testtillfället blev härligt nog också det känslo- och resultatmässigt bästa. I snitt på de fyra treminutersintervallerna på stakergometern, så hade jag cirka 30-35 watt högre än föregående test! Dessutom så var jag inte alls lika stum, och hade mycket lägre puls än senast.

Dagens program var exakt likadant som det föregående, med den lilla skillnaden att jag nu körde testcykel istället för rullskidor på band emellan stakergometersintervallerna. Detta för att kunna utläsa vilket återhämtningsmetod som är mest effektiv mellan till exempel sprintlopp som prolog, kvartsfinal, semifinal och final.

Såhär såg det ut:

20 min uppvärmning, rullskidor på band. Tre stycken fartökningar på 30 sekunder vardera.
3 min stakergometertest, 1/4.
15 min återhämtning testcykel, 1/3, 55% av VO2-max, 156 watt, 80-95 i kadens, puls runt 145-155.
3 min stakergometertest, 2/4.
15 min återhämtning testcykel, 2/3, 55% av VO2-max, 156 watt, 80-95 i kadens, puls runt 145-155.
3 min stakergometertest, 3/4.
15 min återhämtning testcykel, 3/3, 55% av VO2-max, 156 watt, 80-95 i kadens, puls runt 145-155.
3 min stakergometertest, 4/4.
10 min återhämtning testcykel, 55% av VO2-max, 156 watt, 80-95 i kadens, puls runt 145-155.

Passdata:

2,00,18 timmar (rullande tid)
149 medelpuls
191 maxpuls

Testdag fyra.



Godmorgon.

Nu strax väntar mitt fjärde och sista testtillfälle i Rikard Tynells studie. Det kommer att svida! Wish me luck.