fredag, maj 14, 2010

Möte



Grådassigt och regntugnt skitväder ute, vad passar då inte bättre än ett intressant möte i FaluKuriren arena?!

I eftermiddag blir det troligen ett löppass och ikväll ska jag hålla en rolig aktivitet åt mina sponsorer.

torsdag, maj 13, 2010

Bilpriser


Snubblade över en intressant sida häromdagen, bilpriser.se heter den. På bil priser så kan man värdera sin och även andra bilar, av alla märken och modeller. Sidan tar temperaturen på bilmarknaden, erbjuder både privatpersoner och företag korrekta, trovärdiga och dagsfärska fordonsvärderingar. 

Sidan är lättöverskådlig, väl fungerande och intrycket är väldigt seriöst, jag kan rekommendera er att testa sidan, den ska passa alla som vill ha koll på priser, bilvärderingar eller bara är nyfikna. Eftersom att sidan har haft över 40 miljoner bilvärderingar sedan den startade (2006), så gör det dem till nummer ett bland bilvärderingssidor, och därför kan med stor säkerhet säga att det är en bra sida. Trots att jag själv aldrig använt tjänsten, men det skulle jag troligen göra om det blev aktuellt med ett nytt bilinköp. 

Bland deras tjänster finns bland annat jämförelser på (förutom bilvärdering): bilförsäkringar, billån, däck och fälgar, bildelar och så vidare. Det bästa med sidan är att den är helt kostnadsfri för oss konsumenter, det enda man behöver göra är att registrera sig som användare och sedan är det bara att börja värdera och jämföra priser.

Så surfa in på bilprisers hemsida, ni kommer inte bli besvikna. Framförallt då tjänsten inte kostar er något.

1,40 timmar löpning.

Hejsan.

Då jag tränade (läs; körde test) så pass tidigt idag, så bestämde jag mig för att köra ytterligare en träning idag. Med tanke på vädret: spöregn(!), så fick det bli ett lugnt löppass. Det spöregnade hela passet, så mot slutet började jag frysa, så jag fick öka tempot en aning, då blev det bättre. Rutten blev Jungfruberget och Lugnet, kändes faktiskt rätt bra i benen trots all cykling den senaste veckan!

Passdata:

1,39,15 timmar
145 medelpuls
168 maxpuls
500 höjdmeter
1286 kilokalorier

Fjärde gången gillt; Tynell-test


Uppvärmningsdags.


Ett av dagens tre test-redskap.


Blodprovsvagnen.


Återhämtning.


Patrik Karlsson har här fem minuter kvar till sin sista treminutersintervall på stakergometern.

Hej hej.

Det fjärde och sista testtillfället blev härligt nog också det känslo- och resultatmässigt bästa. I snitt på de fyra treminutersintervallerna på stakergometern, så hade jag cirka 30-35 watt högre än föregående test! Dessutom så var jag inte alls lika stum, och hade mycket lägre puls än senast.

Dagens program var exakt likadant som det föregående, med den lilla skillnaden att jag nu körde testcykel istället för rullskidor på band emellan stakergometersintervallerna. Detta för att kunna utläsa vilket återhämtningsmetod som är mest effektiv mellan till exempel sprintlopp som prolog, kvartsfinal, semifinal och final.

Såhär såg det ut:

20 min uppvärmning, rullskidor på band. Tre stycken fartökningar på 30 sekunder vardera.
3 min stakergometertest, 1/4.
15 min återhämtning testcykel, 1/3, 55% av VO2-max, 156 watt, 80-95 i kadens, puls runt 145-155.
3 min stakergometertest, 2/4.
15 min återhämtning testcykel, 2/3, 55% av VO2-max, 156 watt, 80-95 i kadens, puls runt 145-155.
3 min stakergometertest, 3/4.
15 min återhämtning testcykel, 3/3, 55% av VO2-max, 156 watt, 80-95 i kadens, puls runt 145-155.
3 min stakergometertest, 4/4.
10 min återhämtning testcykel, 55% av VO2-max, 156 watt, 80-95 i kadens, puls runt 145-155.

Passdata:

2,00,18 timmar (rullande tid)
149 medelpuls
191 maxpuls

Testdag fyra.



Godmorgon.

Nu strax väntar mitt fjärde och sista testtillfälle i Rikard Tynells studie. Det kommer att svida! Wish me luck.

onsdag, maj 12, 2010

Mallorca 2010

Hejsan kära läsare.

Som ni kanske redan vet så har jag varit utomlands en vecka på Mallorca, en vecka med mycket sol, många cykelmil i en ruskigt tuff terräng och med alldeles för få blogginlägg. Det där med blogginläggen kanske ni kan svälja va?

Resan ner gick klanderfritt, dock så var det väldigt kallt första dagen och kvällen, även morgonen dag två var kall och regnig. Därefter var det i princip bara strålande solsken utan ett moln varenda dag. Hemresan gick också bra, och vårat plan slapp bli inställt på grund av något askmoln

Kroppen kändes faktiskt över det hela stora bra, med vissa dalar och berg. Det känns bra att få en fin grundperiod med många timmar, nu kan jag förhoppningsvis bygga vidare på detta veckorna framöver. 

Nu följer en rad bilder från veckan (fler kommer troligtvis framöver, har inte tillgång till alla ännu), som vanligt så är det bara att klicka på bilderna för att se dem i större storlek:


Snabbstopp för inköp av dricka i Valdemossa, från tredje passet.




Nöjd kille. Vid denna mack såg vi faktiskt en svenskregistrerad BMW.


Kalle och jag efter kustvägen mellan Valdemossa och Soller.


Taget just efter kortet ovan.


Mysig by längs kustvägen.


En av åtskilliga stopp.


Mallorcas högsta berg, Puig Major, 1445 möh mäter toppen.


Rätt slut efter den 14 kilometer långa stigningen från Soller uppför Puig Major, på långpasset


"Häng-Patte" och jag.


Jag, Kalle Gräfnings, Bill Impola och Magnus Holmer. 


På toppen av Sa Calobra.


Lunchpaus på botten av Sa Calobra, därefter väntade en 10 kilometer stigning från strax över 0 möh till 682 möh. 


Hyfsat sliten efter 35,59 på Sa Calobran.



Pisspaus.


Jag får snällt stå och kolla på medan grabbarna stannar och pissar.


Rätt så seg under fikapausen i Orient på dag sex


Grabbarna har noll koll på kartläsningen.


Enligt uppgift ska det ligga ett munkkloster uppe på bergstoppen som ni ser i bakgrunden. 

Heltrött.

Hej hej.

02,30 inatt kom jag hem efter en lång dags resande. Var rejält trött och sliten när jag gick till sängs. Gick upp för inte så länge sedan, och jag är fortfarande seg. Idag kommer jag inte göra alltför mycket än några mindre ärenden. Snart dags för lunch på Dala Wärdshus. Längre uppdatering och bilder från Mallorca-lägret kommer senare. 

tisdag, maj 11, 2010

Rullpass, hemma i Sverige och kallt satan!



Godkväll.

Nu är vi äntligen i Sverige och Skavsta efter en fin cykelträningsvecka på Mallorca.

När jag vaknade idag så var jag alldeles för seg för att träna något hårdare, så jag följde med Robban på ett lätt 45 minuters rullpass. Lite synd att jag inte fick ihop trettio timmar därnere. Men väl 27. Så det får anses som dugligt.

Dagen har förutom rullpasset ägnats till packning och resa. Vi landade just i Sverige och det var ett rejält kallt klimat som väntade då jag klev ur planet.

Nu väntar lugnare träning några dagar, rullskidorna ska tas fram och snart stundarar den ångestfyllda plantsättningen.

måndag, maj 10, 2010

Gubbpuls och surben.



Hej hej.

Veckans näst sista pass är avklarat. Det blev ett fint femtimmarspass med två rejäla stigningar. Den ena var en två kilometer ruskigt brant serpentinbacke och den andra var en sexkilometers 5,2%-stigning.

Efter redan två timmar på passet så var jag bra nära en väggning. Men med en del vilja, sportdryck, en kaffe och Coca-Cola så piggnade jag till igen.

Imorgon är det hemfärd, planet lyfter 18,30 och vi lämnar hotellet 15,30. Det har varit en grym vecka. Men det ska bli skönt att komma hem.

Passdata:

114 kilometer
4,55,32 timmar
124 medelpuls
181 maxpuls
1515 höjdmeter



söndag, maj 09, 2010

20,4 mil dödspass



Äntligen hemma efter ett rejält långpass. Åtta timmar effektiv tid blev det. Ett av bergen, Puig Major är 14 kilometer långt och cirka 7-800 höjdmeter. Här blev det hårdkörning andra halvan.

Ett annat rejält berg är Sa Calobra, 10 kilometer långt och 682 höjdmeter, här blev det full körning hela backen. Kalle hade bäst tid av oss: 32,55 minuter. Lars Suther hade 35,10, Robert Österling (startade före oss, och maxade ej) hade strax under 36 minuter. Jag hade 35,59. Patrik Karlsson var cirka minuten efter mig.

Under passet drack jag minst fem liter vätska. Ändå så kändes det som att jag hade vätskebrist i det gassande solskenet. Nu är jag rejält sliten och det ska bli gott med middag.

Passdata:

20,4 mil
8,03,28 timmar
145 medelpuls
199 maxpuls
3355 höjdmeter
6372 kilokalorier