lördag, februari 06, 2010

Sportbytesdag!

Godmorgon godmorgon!

Idag har jag ytterligare en "hektisk dag". Dagen till ära innefattar: Jobb på sportbytet, hämtning av soffa i Borlänge, ytterligare jobb (svensexa - event), träning och förberedande inför morgondagens tävling; Bergebo Skimaraton.

Vi tar det från början:


  • Jobb på sportbytet, mellan 10-14 har vi öppet i Lugnets Sportbyte, som vanligt på lördagar. ALLA är välkomna att lämna in sina begagnade sportprylar, köpa begagnade sportprylar, eller bara "kika" i affären.

  • Hämtning av soffa- Då Johannas farmor tragiskt gick bort så fick vi äran att ta över en soffa, samt ett soffbord. Det ska jag hämta idag i Borlänge på min lediga tid mellan cirka 14,30 och 15.45.

  • Svensexa - Jag har fått uppdraget att leda en svensexa i vårat RaceRoom, svensexan kommer innefatta STCC-simulator och Golf-simulator. Jobbtiden är mellan 16.00 och 18.00, exklusive förberedelser och ihopplockning.

  • Träning - Dagens träning är tänkt att bli ett lätt skidpass, troligen skate, en timme.

  • Förberedelse inför morgondagens tävling - Vallning av skidor (kommer få hjälp av pappa med den biten. Skönt!), packa ner lämpliga kläder, göra iordning dricka inför langningen och kolla över resterande material såsom; stavar och lämpliga trugor, skidglasögon och så vidare.

  • Sova -Ska sova hos mina föräldrar inatt. Mestadels för att Johanna jobbar sent, vilket gör det svårare för mig att få en bra sömn då jag lätt blir väckt.
Så ser min dag ut. Just ja, jag ska försöka klämma in en lunch mellan jobbet i sportbytet och hämtningen av soffan, samt en middag mellan träningspunkten och förberedelsepunkten. Det ligger på kära läsare. Jag tänkte ju också ge er ett blogginlägg på varje av dessa punkter, så att ni känner er delaktiga. Är inte det en "fair deal"? Då har ni ju något att se fram emot under dagen!

Vi hörs på nästa blogginlägg; Jobb på sportbytet.

fredag, februari 05, 2010

Lätt intervallpass

Tjo hej!

Nu har jag kört ett "väckningspass" för kroppen. Kändes i början precis som det brukar då man vilat dagen innan, nämligen rätt segt och skapligt hög puls. Men efter ett tag så kom jag in i åkningen och flytet, vilket gjorde att kroppen kändes piggare och att pulsen sjönk.

Jag började med att värma upp runt hela elljusslingan, vilket innefattar: "vanliga" elljusspåret, lilla mördarbacken och stadion. Den lilla svängen tog 20,50 minuter, med en medelpuls på 133, maxpuls på 165 och en total stigning på 85 meter.

Efter uppvärmningen så började intervallerna. 10"-20" såklart. Första setet (likaså andra) startade jag längst nere på stadion, körde upp och runt eljusspåret ett varv + första backen en gång till. Det blev 30 stycken och 15 minuter, med en medelpuls på 171, en maxpuls på 181 och 90 meter stigning.

Vila fem minuter, passade på att dricka vatten.

Andra setet startade som ovan skrivet på stadion även det, denna gång nöjde jag med att köra upp till elljusspåret och nästan runt ett helt varv. Resultatet denna gång blev 20 intervaller, 10 minuter, 175 medelpuls, 183 maxpuls och stigning på 70 meter.

Då jag kört klart intervallerna så stod klockan på 50 minuter, planen var att åka 1,30 timmar. Så jag drack en slurk ur mitt vätskebälte i riktig Henrik Öijer-anda. Därefter körde jag lugnt i 40 minuter. Under dessa fyrtio minuter passade jag på att köra diagonalt utan stavar, bara för att hitta tekniken, och känna att tyngdöverföringen stämde bra.

Nu ska jag duscha, äta, köpa godis och se film!

Bilavkörning, jobb och träning

Hejsan hejsan!

Städutbildningen var intressant och gick bra. Förhoppningsvis så har jag lärt mig något också. Efter utbildningen så skulle jag hjälpa till med att kolla så att GPS:erna till ett event imorgon var okej. När jag då står utanför kontoret (vid lugnets skidstadion), så kommer en dam fram och börjar fråga mig frågor angående Lugnets Äventyr, det visar sig att hon kom från Dala-Demokraten. Det tog även några kort, så förhoppningsvis är jag med i tidningen imorgon eller nästa vecka.


En av städmaskinerna vi fick testa. 


DD-intervju.

Precis då jag var klar för dagen med "GPS-fixet", så ringer mamma och säger att pappa kört av vägen nästan i Skuggarvet. Så jag åkte upp dit och agerade "hantlang", medan en traktor till slut fick upp bilen. Anledningen till avkörningen var en bil som hade åkt "mitt i vägen", så enda chansen att undvika krock var att veja ner i diket. När jag själv var på väg hem så mötte jag en stor king-cab med släp, även den "mitt i vägen", så jag var tvungen att svänga åt höger så mycket jag kunde. Det resulterade i att bilen började skära ner, men på något mirakulöst sätt så lyckades jag styra upp på vägen igen. Det blev dagens hittils högst uppmätta puls! 






Nu ska jag sticka ut och träna.

Hörs efter det!

Tidig lunch



Dags för tidig lunch, idag på Visitors center Lugnet. Tonfisksallad står på menyn.

Städutbildningen går bra. Teorin avklarad, snart dags för praktik.

Städutbildning.

Halloj!

Som jag skrev igår så ska jag på städutbildning idag. 09.30 börjar vi, efter den så ska jag hjälpa till att programera några GPS:er inför ett event som ska hållas imorgon. Skidtestet och träningen nämnde jag ju också igår. Vad mer vill ni veta om min dag? Jag tror faktiskt inte att det händer så mycket mer.

Jag hör av mig inom kort. Hej så länge!


torsdag, februari 04, 2010

"Skribent" på Electrolux IFs interna hemsida


Jag har skrivit texter och svarat på frågor från medlemmarna i Electroluxs idrottsförening vid ett flertal tillfällen denna vinter. Här ovan har ni min senaste text. 

Nästa skidteknik/skidskola kommer att vara på Lugnets Skidstadion Lördag den 20:e februari cirka 12.00-14.00, alla intresserade är hjärtligt välkomna. Pris: 400:- / person.

Fin dag till ända


Hej allihop.

Nu är jag hemma efter en späckad jobbdag i Tällberg. Jag, Robban och Oscar började jobba vid 11.00. Vi plockade in allt vi behövde i Robbans bil, därefter styrde vi kosan mot Tällberg. Först hade vi ett glatt gäng från Gävle på 16 personer, för dem anordnade vi en fyr-kamp. Efter den fyr-kampen så var det bara att dra upp till ett annat gäng på över 120(!) personer, där väntade sex stycken andra "Lugnets Äventyrare", vi delade upp denna monstergrupp i nio grupper på 10-13 personer. Jag fick ta hand om en trevlig grupp på elva personer, vi gick runt på olika stationer, där alla stationerna har samarbete som inriktning. Då vi var klara där så blev det dags för ihopplock och sedan hemresa.

Skönt att få in timmar i den annars skrala jobb-boken. Imorgon kommer det ytterligare ramla in timmar, då ska jag gå en städutbildning för campingen på Lugnets Äventyr. 

Efter städutbildningen så ska jag testa skidor inför helgen och sedan köra några 10"-20"-intervaller. 

Vi hörs imorgon!  

Framme i Tällberg



Vi möts av denna syn i Tällberg. Bussen har fastnat mitt i en korsning.

Nu ska vi jobba!

TT

Godmorgon kamrater.

Idag är det TT, med vilket menas: "Tällberg-Torsdag". Jag, fin-Robban och snygg-Oscar ska nämligen vara i Tällberg hela dagen, och vi ska avverka två stycken event, för två olika grupper, från två olika företag, spännande! 11.00 ska vi samlas uppe vid sportbytet för att packa in de saker vi behöver ha med oss, därefter är det raka spåret mor Leksand och Tällberg. Det kommer bli en lång dag, då vi förväntas komma hem efter sju. Fint med mycket jobbtimmar såhär på vilodagen!

Just det, jag ska faktiskt vila idag. Det ska bli skönt. Fredag och lördag kommer inte innefatta så överdrivet mycket träning dem heller, eventuell om jag imorgon fredag "smäller på" med några 10"-20"-intervaller, mest för att väcka min tröttingkropp.

Jag kommer eventuellt höra av mig under dagen. Så; stay tuned!

Hej så länge!

onsdag, februari 03, 2010

Exklusiv videoblogg, direkt från adamsteen.se


Exklusiv videoblogg med "adamvardet.blogg.se", direkt efter träningspasset.

Hej allihopa.

Dagens andra pass kändes mycket bättre än det första, gubbpulsen var som försvunnen och kropp samt muskler svarade på ett helt annat sätt. En anledning till gubbpulsens mystiska försvinnande kan ha varit de två koffein-tabletter jag drog i mig innan jag började köra. Det var en nödvändighet för att överhuvudtaget kunna få pulsen att börja slå.

Jag körde runt femman, alternativspåret, mördarbacken och elljusspåret. Kanonfina förhållanden, minus 2-3 grader och ett "lätt" snöfall.

Passdata:

1,02,26 timmar
131 medelpuls
166 maxpuls
330 höjdmeter
684 kilokalorier

Längd: cirka 15 kilometer
Valla: Swix VR40+45 fyra lager + täckt med Swix VR50 utan att korka ut.