fredag, januari 29, 2010

Tävling!

Dags för tävling på bloggen. Vinsten är dessa vackra boxerkalsonger:


För att vinna gäller det att svara rätt på följande fråga: Vad är mitt personliga rekord på 1 500 meter löpning? För att vinna, skriv bara en kommentar med erat svar. Vid flera lika svar så lottas den lyckliga vinnaren. Tävlingen pågår till måndag 1/2 klockan 13:00. Lycka till!

Så funkar det!

När man inte har något att göra, så skapar man sig jobb. I ren "så funkar det"-anda, har jag nu gått omkring och fixat saker.

Idag har jag gått ut för att ladda batteriet till bilen med hjälp av min Black and decker BDV030 starthälp som jag vann på bessemerloppet 2009. Vi får se om denna produkt överhuvudtaget fungerar. Man ska stoppa in en 12V-kontakt i cigarettuttaget på bilen, och med hjälp av den så ska den ladda upp batteriet :




Min kupévärmare till bilen har fungerat väldigt dåligt och varit glapp. Luskade ut att det var strömsladden som var glapp. Så det var bara att skruva isär värmaren, korta av sladden, skala av den och sätta in de "nya" sladdarna i "sockerbiten":  


Isärskruvad.


Klart!


När jag sedan skulle testa värmaren i vägguttaget så sitter uttaget på "trekvart", men två inskruvade skruvar senare så sitter även vägguttaget bättre än någonsin:


Läskigt att sticka in en skruvmejsel där.

Nu ska jag ut och se om bilskrället fått nån ström i batteriet:


Bilen ser inte alltför pigg ut.


VILODAG!!

Godmorgon.

Idag ska jag inte göra någonting! Eller jo, men inget fysiskt ansträngande. Jag har nämligen vilodag idag efter tre dagar med dubbelpass. Riktigt skönt, inget jobb har jag heller idag. Det enda jag har planerat för är att försöka få igång min kära bil. Det kan ju bli ett rätt så stort problem om det vill sig illa, vilket det allt som oftast gör så fort det handlar om min bil..

Jag är rätt så mör i hela kroppen efter de senaste dagarnas hårda och fostrande pass, så förhoppningsvis utvecklas jag en del av detta.


  • Vad har ni för planer för dagen?

  • Någon som har frågor, så får ni gärna ställa dem genom att skriva en kommentar.
Vi hörs senare!

torsdag, januari 28, 2010

Elljuscupen deltävling 2

Godkväll.

Dagens tävling gick klart över förväntan! Med tanke på förmiddagens extremt dåliga känsla, då jag knappt orkade åka och hade jättesvårt att få upp pulsen, så var kvällens elljuscup en helomvändning. När jag kom till tävlingsplatsen så lade jag på fyra lager Swix VR45, i botten hade jag värmt ihop Toko grön bas + Swix VR 40. Jag kände redan då jag satte på mig skidorna och värmde upp att kroppen var piggare än i förmiddags. Tävlingsformen var 3x5 kilometer klassisk masstart på Bergebos världscupsbana.

När starten gick klockan 17,30 så var jag taggad, sprintade på max första hundra meter och kom upp i täten. Efter 250 meter går Jocke Engström upp i spets och trycker på i ett hårt tempo, efter cirka 500 meter är det jag, Lars Suther och Jocke som är själva i täten. Jag tycker att det känns ganska bra och inte alltför ansträngt, men i uppförsbacken efter slår den till; stumheten och jag tvingas släppa grabbarna några sekunder.Vid 2,4 och 7,4 kilometer hade vi ett spurtpris som skulle generera bonussekunder att dra av på sluttiden. Bonussekunderna gav 10 sekunder till först passerande, 7 till andra, och 5 till tredje. Jag lyckades komma trea där, men jag var riktigt bränd och sliten efter Jockes hårda öppning.

Efter spurtpriset så börjar de hårdaste stigningarna, och jag började bli orolig att jag skulle bli ikappåkt. Dock så började jag känna mig starkare, och jag tappade inte mycket på Jocke och Lars. Sista biten in mot varvning är mycket nedför, och jag hade bättre glid än Jocke, så jag lyckades vara fem sekunder efter vid fem kilometer.

På andra varvet lyckades jag slita mig ikapp Jocke, vi tappar dock ytterligare cirka 15 sekunder på Lars. Ut på tredje varvet kände jag mig rätt stark och jag trodde att jag kunde hänga med Jocke in mot mål. Jag lyckades i halva varvet, innan Jocke slår på ett kanonryck och ställer av mig totalt. Dock så lyckas jag öka farten något och kör sista varvet 11 sekunder fortare än andra.

Så summan av loppet är att jag fått ett kvitto på att jag börjar kunna åka fortare och fortare. Vilket känns riktigt, riktigt skönt! Trots att jag var sliten och hade träningsvärk, så lyckades jag plåga mig och hålla farten bra. Även på en såpass tung bana och ett riktigt tungt före.

Passdata:

15 kilometer tävling
50,02 min
176 medelpuls
187 maxpuls
385 höjdmeter
884 kilokalorier


Resultat efter bonussekunderna dragits bort:

1:a Lars Suther, 48,59
2:a Jocke Engström, 49,01
3:a Adam Steen, 49,47
4:a Daniel Nordebo, 51,24
5:a Patrik Karlsson, 52,50
6:a Emil Brindbergs, 53,06
7:a Johan Henriksson, 54,50
8:a Robin Eriksson, 58,15 (Stannade för omvallning)
9:a Leon Spiller, (39,37 efter 10 km), DNF

Pallplats!







Gick riktigt bra idag.

1:a Lars Suther
2:a Joakim Engström
3:a Adam Steen, 37 SEK efter.

Mer info kommer.

1,40 timmar klassiskt.


Då var premiärturen för Bergebo avklarad, och det var ju inte direkt några kanonfina spår. Visserligen har det ju kommit mycket nysnö, men jag tycker att man ändå ska kunna få till bättre spår. Jag körde lugnt fram och tillbaka, medan Kalle, G och Fredrik, Ö körde stakintervaller. Själv så var jag ganska trött i kroppen efter de hårda pass jag kört., men man måste vara sliten ibland för att kunna utvecklas.

Nu när jag kom hem hade jag fått mail från tävlingsledningen på elljuscupen och tydligen har den blivit flyttad till Bergebo, ingen höjdare med andra ord, fast det är bara att bita ihop! Nu ska jag äta, hörs senare.

Passdata:

1,42,15 timmar
118 medelpuls
153 maxpuls
340 höjdmeter
923 kilokalorier


Bilder:
















Gräsebo nästa

Hej hej!

Morgon igen. Planerar att köra dubbelpass idag igen. Var ska detta sluta, jag tränar ju värre än jag vet inte vad. Vad är planen med detta "dubbelpassande" undrar ni kanske? Med tanke på att jag missat såpass mycket träning under mina sjukdomsperioder i november och december. Så är planen att få in en del volymträning, för att få orken framförallt till längre lopp framöver. Därför tänker jag inte köra någon tävling denna helg, utan istället träna på och också "vila kroppen" från ett hårt race. Veckorna framöver kommer jag i princip köra ett långlopp per helg fram till Vasaloppet.

Dagens träning då?
Jag och Kalle tänkte tillsammans med Fredrik Östberg gästspela i "Gräsebo", eller Begebo som det kallas i folkmun. Dessa två herrar ska köra stakintervaller, medan jag som är en trötting nöjer mig med att köra ett lugnt distanspass. På eftermiddagen ska jag delta i elljuscupen, skidhögskolans tävlingsserie gästar idag Stångtjärn. Vi ska köra 15 km klassiskt. Det kommer bli spännande, blir stum bara jag tänker på det. Men det ska nog gå bra.

Nu måste jag göra mig klar, för Kalle kommer snart och hämtar mig. Jag är ju lite utav en "lyxkille" nu med privatchaufför när inte min bil är på humör.



iPoden pumpade igår svensk Hip-Hop på högsta volym, medan jag gled fram i de tungförda nysnöspåren.

onsdag, januari 27, 2010

Träning och nu återhämtning

 
Reztart sport-bar med citron- och vaniljsmak, perfekt efter träningspasset för en bra återhämtning.
 

Hallå.

Jag hann med ett kortare skidpass även på eftermiddagen, en timme körde jag. Dock så gick det så fruktansvärt tungt på grund av all nysnö som ligger i spåret, så på en timmes lugn "gång-åkning" så hann jag bara runt det alternativa milspåret ett varv. Kände att det var skönt att bara åka jättelätt en kort sväng, för jag är rätt trött efter dels gårdagens styrkepass, men också efter förmiddagens intervallpass. Så det var alldeles lagom med detta korta återhätmningspass. Nu är det jobb som gäller.

Passdata:

1,00,35 timmar
122 medelpuls
147 maxpuls
250 höjdmeter
584 kilokalorier 



 


En helvetesdag!



Jone och Robban.

Hejsan allihop!

Detta gjorde jag efter föregående inlägg:

Borstade tänderna, 
klädde på mig det sista, 
gick ut till bilen vid 09.20, 
startade bilen, 
backade ut från parkeringsplatsen, 
bilen lade av, 
vägrade starta igen, 
blev stressad,
 försökte och försökte starta bilen, 
batteriet dog tillslut, 
skrek ut min ilska över hela bostadsområdet om vilken jävla skitbil jag hade,
blev upphämtad av Jone, Kalle G och Robban, som även hjälpte mig att knuffa tillbaka bilen på parkeringen, TACK!


Var fruktansvärt irriterad, men så fort jag satt mig i bilen med den alltid förståndiga och harmoniska Kalle, så gick ilskan över och jag kunde tänka klart igen.

Kom upp till Lugnet, värmde upp i cirka 15 minuter, och därefter körde vi tre serier med 15 minuter 10"-20". Idag var det en riktigt plåga de två första seten som jag drog, medan den sista 15-min var lite lättare, då drog Kalle, och jag kunde "härmåka" bakom honom.

Efter intervallerna var klara och vi skulle värma av, så kom nästa smäll: jag lyckades missa ett "gupp" i all nysnö som kommit, så jag knäckte av ena skidan. Kanonflyt idag, eller vad säger ni. Såhär såg skidan ut:





Passdata:

1,45,29 timmar
147 medelpuls
182 maxpuls
455 höjdmeter
1394 kilokalorier

Intervallblock 1: 15,00,5 min, 174 medelpuls, 182 maxpuls, 145 höjdmeter.

Intervallblock 2: 15,00,6 min, 173 medelpuls, 181 maxpuls, 80 höjdmeter.

Intervallblock 3: 15,00,4 min, 170 medelpuls, 180 maxpuls, 90 höjdmeter.
 
Nu är det dags för mat, sen ska jag försöka få igång bilen, för jag vill gärna köra ett lättare och kortare pass innan jobbet på sportbytet som börjar klockan 17.

Timjagaren!

Godmorgon kära läsare!

Förmiddagsträning idag med. Dags för ett 10"-20"-intervallpass på skate. Kommer bli en ren och skär (underbar?!) plåga!

Kalle, jag och Jonatan är föranmälda på passet, övriga intresserade är hjärtligt välkomna att deltaga för en mindre summa pengar. Press såsom: SR radio dalarna, SVT GävleDala och Dalarnas tidningar kommer att närvara för att dokumentera detta storslagna ögonblick, så det gäller att prestera på topp. Jag tycker att jag kommer skapligt förberedd med mina fyra par pulvrade skidor, jag räknar med Öijer-glid!

Nu är det pepp, pepp och åter pepp som gäller!

Vi hörs efter passet!