Blötfet och burkig^3
Goder eftermiddag kamrater och välkomna åter.
Fick bekänna färg idag igen på intervallerna. När ska jag bli såpass stark att jag inte blir trött? Det är nog en omöjlig uppgift är jag rädd och vill man utvecklas eller ens hålla sig kvar på samma nivå så krävs det att man utmanar sig själv genom exempelvis tuffa intervaller. Dagens uppgift med tio stycken intervaller på 3,5 minuter vardera + en avslutning med 10 x 10"-20" (totalt 40 minuter AIII) låter kanske inte så farligt, men då kör man istället hårdare och vips blir man ändå minst lika trött som när man kör längre drag.
Dagens intervaller innehöll en del hinder såsom:
- En massa förskolebarn som jag höll på köra över
- Hästar som jag är lite rädd för när dom går efter vägen, oberäkneliga men fina djur
- En traktor som tog upp hela vägen så att jag blev tvungen att vila längre mellan två intervaller
- Blöt vägbana som ej är gynnsamt för hastigheten
- Bitvis storm-motvind, vad annars?!
- En ungjävel på cross som körde ut precis framför mig och gasade på extra så jag höll på få koldioxidförgiftning
Nu kanske ni kan tro att jag tappade humöret, men faktiskt så höll jag mig lugn och fokuserad på uppgiften. Bra där Adam!
Som jag nämnt blev det tio intervaller på 3,5 minuter vardera, vilan mellan varje var en minut, förutom efter den femte när traktorn tog upp vägen och jag blev tvungen att välja en annan väg. Om ni vill ha lite siffror så kommer dom här:
1:a - 1,31 kilometer, 10 höjdmeter, 10 fallmeter, 153 snittpuls, 163 maxpuls, 22,3 km/h snittfart
2:a - 1,28 kilometer, 5 höjdmeter, 5 fallmeter, 164 snittpuls, 168 maxpuls, 21,8 km/h snittfart
3:e - 1,26 kilometer, 15 höjdmeter, 0 fallmeter, 168 snittpuls, 173 maxpuls, 21,5 km/h snittfart
4:e - 1,49 kilometer, 10 höjdmeter, 15 fallmeter, 168 snittpuls, 174 maxpuls, 25,4 km/h snittfart
5:e - 1,43 kilometer, 10 höjdmeter, 5 fallmeter, 167 snittpuls, 172 maxpuls, 24,4 km/h snittfart
6:e - 1,42 kilometer, 0 höjdmeter, 5 fallmeter, 163 snittpuls, 168 maxpuls, 24,2 km/h snittfart
7:e - 1,13 kilometer, 25 höjdmeter, 0 fallmeter, 170 snittpuls, 176 maxpuls, 19,4 km/h snittfart
8:e - 1,14 kilometer, 15 höjdmeter, 5 fallmeter, 170 snittpuls, 177 maxpuls, 19,3 km/h snittfart
9:e - 1,19 kilometer, 15 höjdmeter, 5 fallmeter, 171 snittpuls, 176 maxpuls, 20,3 km/h snittfart
10:e - 1,14 kilometer, 20 höjdmeter, 5 fallmeter, 172 snittpuls, 176 maxpuls, 19,4 km/h snittfart
Skapliga siffror, helt okej puls och även okej känsla. Känner att styrkan jag gör sliter en del, men det är väl tanken med det hela också, speciellt med tanke på att jag tycker jag får med stakmusklerna bra och jag kommer inte köra så hårt med den inför och under säsongen. Idag körde jag på mina ganska nya Elpex team 610 med fyror bak och treor fram, dessa kan ni köpa på skistart för 1799, fyndpris järnet.
3 kommentarer:
Hej Adam!
Vad har du för målsättningar i vinter och har du tävlingsplaneringen klar? Känns som du har en bra sommarträning till grund för att få till en bra vinter eller hur känner du själv?
Kommer du upp i puls när du stakar? Jag har problemet att jag inte kommer upp ens i tröskelpuls, fast man kanske inte har samma pulszoner vid stakning som till exempel vid skate?
Hej. Målsättningen är väl som vanligt att försöka bli topp-50 i Vasaloppet och sen att hamna på pallen i de nationella loppen jag åker. Så allvarligare än så är det inte, jag försöker träna för att bli lite bättre, så gott jag kan. Jag hoppas det, visst jag tränar lite mindre än tidigare år, men jag tycker att jag har fått till en bra grund med hårda och tuffa pass.
Hej Sara. Precis så kan det vara, lättare att komma upp i puls i skate och framförallt löpning. Men ju bättre man blir på att staka desto närmare sin "riktiga" maxpuls kan man komma i stakningen. Det handlar om att man blir för trött muskulärt, samt att man går med färre muskelgrupper när man enbart stakar. Det gör dock att det inte stäler samma krav på syreupptag vid enbart stakning, till skillnad mot helkroppsarbete. Men jag tycker att jag kan komma upp hyfsat i puls, men inte riktigt i maxpuls. Hoppas du fick svar på din fråga och kör hårt!
Skicka en kommentar