Det är oerhört sällan som jag har problem med värmen, idag var en av dessa dagar. Det sjuka är att det är växlande molnighet och typ 25 grader. Men det är någon konstig tryckande värme, svårt att beskriva. Sjukt också det inte var mer än lite motvind på sina ställen, idag hade jag nästan velat ha lite motvind, för det var nästan olidligt.
Jag började med en kortare uppvärmning på typ 12 minuter och det kändes rätt så okej. Jag körde sedan igång med mina intervaller som var: 5 x 10 minuter, med en maxinsats i början och slutet på 12 stavtag, alltså totalt tio impulser. Jag höll till på nejderna i närheten av Lindan och Hjärpbo, mestadels ganska platt alltså, förutom den sista intervallen som blev uppåt Skräddarbacken. På den första intervallen och nästan hela den andra så kändes det rätt bra, sedan blev det successivt sämre och sämre. Jag svettades rejält om hela kroppen, även benen, något jag sällan gör. Trots att känslan blev sämre så behöll jag humöret uppe, jag visste ju att det var värmen som gjorde att känslan var såhär, jag hade bra puls och försökte fokusera på att åka bra tekniskt. Jag körde på mina Elpex med fyror bak och treor fram. Här är siffrorna:
Första: 3,56 kilometer, 25 höjdmeter, 10 fallmeter, 163 snittpuls, 173 maxpuls, 21,3 km/h snittfart
Andra: 3,83 kilometer, 20 höjdmeter, 30 fallmeter, 172 snittpuls, 179 maxpuls, 22,9 km/h snittfart
Tredje: 3,42 kilometer, 25 höjdmeter, 5 fallmeter, 174 snittpuls, 179 maxpuls, 20,5 km/h snittfart
Fjärde: 3,64 kilometer, 20 höjdmeter, 40 fallmeter, 172 snittpuls, 177 maxpuls, 21,8 km/h snittfart
Femte: 2,88 kilometer, 45 höjdmeter, 0 fallmeter, 173 snittpuls, 177 maxpuls, 17,3 km/h snittfart
Totalt utpumpad efteråt och på den drygt 15 minuter långa avåkningen så stod jag mer eller mindre still. Direkt när jag kom hem så hällde jag upp en liter med Watt Intra Ride (sportdryck med mintsmak), tänker att det borde vara minst lika bra som att dricka vätskeersättning i alla fall. Känns som det är viktigt att jag får tillbaka vätskebalansen då planen är att åka fyra timmar imorgon.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar